Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015

Βοηθήστε στην οργάνωση της μελέτης


Το διάβασμα στα περισσότερα παιδιά κατά έναν μοναδικό και περίεργο τρόπο, βγάζει στην επιφάνεια την τάση που έχουν για αναβλητικότητα, για προχειρότητα, ή την επιλεκτική τους μνήμη στο τι έχουν να κάνουν. Μερικοί γονείς απογοητεύονται όταν τα παιδιά δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τα καθήκοντά τους, όταν τα αναβάλουν όλα για αργότερα βρίσκοντας συνεχώς δικαιολογίες, ή όταν ξεχνούν εργασίες που πρέπει να γίνουν. Η απογοήτευση των γονιών είναι μερικές φορές τόσο μεγάλη που η μελέτη μετατρέπεται σε μάχη. Τις περισσότερες φορές όμως δεν φταίνε τα παιδιά. Κανείς από εμάς δεν γεννιέται γνωρίζοντας πως να μελετά, είναι κάτι που το διδασκόμαστε. Ακολουθώντας κάποιες απλές καθημερινές συμβουλές, η οργάνωση της μελέτης μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολη υπόθεση τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά!
Σωστές σημειώσεις. Για το σχολείο συμβουλεύστε το παιδί να μην κρατά πολλές σημειώσεις κατά τη διάρκεια της παράδοσης διότι αυτή η μέθοδος αποσπά την προσοχή των μαθητών και δεν τους επιτρέπει να αφομοιώσουν τις πληροφορίες. Ενθαρρύνετέ το, λοιπόν, να παρακολουθεί προσεκτικά μέχρι να ολοκληρωθεί μια ιδέα και στη συνέχεια να παίρνει το χρόνο του, για να την επεξεργαστεί, να την οργανώσει και να κρατήσει σημειώσεις. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να καλύπτει ένα μεγάλο ποσοστό της ύλης που έχει να διαβάσει από τη τάξη,έτσι θάχει λιγότερη δουλειά στο σπίτι!
Επαρκής νυχτερινός ύπνος. Τα παιδιά πρέπει να κοιμούνται τουλάχιστον 9 με 10 ώρες για να καλύπτονται οι βιολογικές και αναπτυξιακές αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα τους. Ο επαρκής ύπνος τα βοηθάει να έχουν ένα ξεκούραστο μυαλό έτοιμο για δράση.
Σωστή διατροφή. Είναι καλό να αποφεύγoυν το γρήγορο/πρόχειρο φαγητό και να μην παραλείπονται γεύματα. Τα παιδιά σκέφτονται και αποδίδουν καλύτερα όταν τρέφονται σωστά. Για παράδειγμα, ένα γερό πρωινό δίνει ενέργεια τόσο στο μυαλό όσο και στο σώμα.
Βρείτε που σπαταλά χρόνο το παιδί. Η τηλεόραση, το διαδίκτυο, τα ηλεκτρονικά παιγνίδια, τα τηλέφωνα κ.α., λειτουργούν ως παράγοντες αναβλητικότητας και καθυστέρησης της μελέτης. Το μόνο που  θα καταφέρουν να κάνουν στο τέλος αυτού του είδους οι δραστηριότητες, είναι να εξουθενώσουν σωματικά και πνευματικά το παιδί με αποτέλεσμα να μην μπορεί να έχει τη μέγιστη απόδοση στο διάβασμα.  Προγραμματίστε οι παραπάνω δραστηριότητες να γίνονται μετά την ολοκλήρωση του διαβάσματος.
Ξεκούραση. Στο σχολείο τα παιδιά έχουν μια πολύ κουραστική μέρα λόγω του βομβαρδισμού πληροφοριών που δέχονται. Όταν επιστρέφουν σπίτι και πριν ξεκινήσουν τη μελέτη τους απαιτείται έστω μισάωρη ξεκούραση.
Οργανώστε το χρόνο και το χώρο της μελέτης. Είναι καλό τα παιδιά να μελετάνε  συγκεκριμένη ώρα και σε συγκεκριμένο χώρο κάθε μέρα έτσι ώστε το διάβασμα να γίνει συνήθεια και ρουτίνα. Το δωμάτιο θα πρέπει να είναι συμμαζεμένο και ήσυχο για να βοηθάει το παιδί να οργανώνει καλύτερα τη σκέψη και τη μελέτη του. Το γραφείο θα πρέπει να έχει πάνω τα απολύτως απαραίτητα και όχι πολλά ερεθίσματα που θα του αποσπούν την προσοχή.
Επιτρέψτε τα ολιγόλεπτα διαλείμματα. Ύστερα από αρκετή ώρα μελέτης και προσπάθειας, μπορεί να παρατηρήσετε ότι το παιδί αρχίζει να κουράζεται, να δυσανασχετεί και να μη μπορεί να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνει. Τότε, επιτρέψτε ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα (4′-5′), έτσι ώστε το παιδί να έχει την ευκαιρία να περπατήσει και να πάρει λίγο καθαρό αέρα στο κήπο η το μπαλκόνι.
Από τα δύσκολα στα εύκολα. Μαζί με το παιδί δείτε το πρόγραμμα μαθημάτων της επόμενης μέρας και τα καθήκοντα που πρέπει να γίνουν για το καθένα από αυτά. Καθοδηγήστε το να ξεκινήσει το διάβασμα από τα δύσκολα μαθήματα που απαιτούν περισσότερο χρόνο και πνευματική ενέργεια, και να συνεχίσει με τα πιο εύκολα.
Πρωινή επανάληψη. Με την επανάληψη ενισχύεται η γνώση και αυτό είναι γνωστό σε όλους μας. Ενθαρρύνετε το παιδί κάθε πρωί να κάνει μια γρήγορη επανάληψη τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστεί όπως στην ορθογραφία, στα μαθηματικά, στην ιστορία. Εκμεταλλευτείτε τη διαδρομή για το σχολείο κάνοντάς του ερωτήσεις όταν το κρίνετε απαραίτητο, για παράδειγμα πριν από ένα διαγώνισμα. Έτσι το παιδί θα πηγαίνει στο σχολείο με περισσότερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση.
Βάλτε προτεραιότητες. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν πως για να πετύχουν στο μέλλον, προτεραιότητα τους πριν τη διασκέδαση είναι το σχολείο, όπως για τους γονείς είναι η δουλειά. Διδάσκοντας τις προτεραιότητες στα παιδιά, τα βοηθάτε να αναπτύξουν δεξιότητες που θα είναι χρήσιμες όχι μόνο για το σχολείο, αλλά και για τη μετέπειτα ζωή τους.

Επιβράβευση και ενθάρρυνση. Όταν ολοκληρώνεται μια εργασία επιβραβεύστε το παιδί για την προσπάθειά του και τον τρόπο που δούλεψε για να τελειώσει τα μαθήματα!




Ass Prof Dr med Νίκος Μακρίδης  MD,PhD
Ειδικός Παιδίατρος
Διδάκτωρ πανεπιστημίου Βιέννης-Αυστρίας
Επίκουρος Καθηγητής Παιδιατρικής,Παιδιατρικής αιματολογίας,Παιδιατρικής ογκολογίας St. George’s University of London Medical School, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
http://drmakrides.blogspot.com.cy
drmakrides@cablenet.com.cy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου