Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), είναι η πιο συχνή αναπτυξιακή διαταραχή που αναφέρεται σε παιδιά και εφήβους. Τα χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής είναι η έλλειψη προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Εμφανίζεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και η συχνότητα εμφάνισης της είναι από 3% έως 6% .
 Επιδημιολογία ΔΕΠ-Υ
Η ΔΕΠ-Υ είναι μια από τις πιο συχνές συμπεριφορικές διαταραχές και η συχνότερη νευροαναπτυξιακή διαταραχή της παιδικής ηλικίας. Οι πιο διαδεδομένες συνοδές διαταραχές είναι οι διαταραχές γλώσσας και επικοινωνίας, μαθησιακές δυσκολίες, οι διαταραχές διαγωγής και η εναντιωτική προκλητική διαταραχή, οι αγχώδεις διαταραχές, το σύνδρομο Tourette και τα χρόνια τικ .
 Αιτιολογία ΔΕΠ-Υ
Η αιτία της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ) δεν είναι ακόμα γνωστή. Ωστόσο, είναι γενικά αποδεκτό από τους εξειδικευμένους επιστήμονες, ότι ένα παιδί γεννιέται με ΔΕΠ-Υ, δεν την αναπτύσσει. Ο βασικός αιτιολογικός παράγοντας που καθορίζει το κατά πόσον ένα παιδί θα πάσχει από ΔΕΠ-Υ, είναι το γενετικό υλικό και όχι η ανατροφή του. Θεωρείται όλο και πιο πιθανό η ΔΕΠ-Υ να είναι νευρολογική διαταραχή με γενετική βάση.
 Αναπτυξιακά Στάδια των ΔΕΠ-Υ
Το παιδί που αποκαλούν συχνά υπερκινητικό είναι διαρκώς σε κίνηση, χτυπά τα χέρια του στο τραπέζι και κουνάει τα πόδια του ασταμάτητα, ενοχλεί τους άλλους χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, μιλά χωρίς να του έχει δοθεί ο λόγος και είναι «πειραχτήρι».
 Βρεφική ηλικία
*Αυξημένα επίπεδα κινητικής δραστηριότητας.
*Κλαίνε περισσότερο από τα άλλα μωρά (οξύ, έντονο και παρατεταμένο).
*Ο ύπνος τους είναι ανήσυχος και δεν έχουν ένα σταθερό ωράριο.
δυσκολίες  στις διατροφικές τους συνήθειες.
 Νηπιακή ηλικία
*Υπερδραστήρια.
*Ασταθή συμπεριφορά.
*Συχνά τολμηρά.
*Ανυπάκουα.
*Παρορμητικά.
*Απαιτητικά και ξεσπούν σε έντονες εκρήξεις οργής όταν απογοητεύονται ή θυμώνουν.
*Εξαιρετικά αυξημένη κινητικότητα.
*Δυσκολίες στο συντονισμό των κινήσεων τους και αδεξιότητα.
 Σχολική ηλικία
*Έχει δυσκολία προσοχής σε λεπτομέρειες και κάνει λάθη απροσεξίας δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του.
*Δείχνει σαν να μην ακούει.
*Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει οδηγίες.
*Δυσκολεύεται στην οργάνωση χώρου και χρόνου.
*Αποφεύγει ή δεν του αρέσει οτιδήποτε απαιτεί παρατεταμένη πνευματική προσπάθεια.
*Δυσκολεύεται να μείνει καθιστό.
*Τρέχει ή σκαρφαλώνει όλη την  ώρα.
*Δυσκολεύεται να αφοσιωθεί ήσυχα σε μια δραστηριότητα.
*Απαντά χωρίς να περιμένει να ολοκληρωθεί η ερώτηση.
*Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του και γενικότερα να περιμένει.
*Διακόπτει τους άλλους όταν μιλάνε, ενοχλεί με την παρουσία του.



ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΑΜΠΟΥΛΟΥ
Λογοπαθολόγος-Λογοθεραπεύτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου